کاردرمانی در اتیسم

کاردرمانی در اتیسم

نقش کاردرمانگر در اتیسم و اختلال طیف اتیسم چیست؟

کاردرمانگر نقش مهمی در مداخله اولیه کودک مبتلا به اتیسم ایفا میکند، کاردرمانی حرفه ای نوین است که در جهت ارتقأ، حفظ و توسعه مهارت های لازم برای کودک اوتیسم به منظور افزایش عملکرد در محیط خانه، اجتماع و ورای آن فعالیت دارد. کاردرمانگر از رویکردی کل گرا در برنامه ریزی درمانی برای هر مورد کودک اوتیسم استفاده می کند.
در مورد اوتیسم باید گفت که پردازش و عمل براساس اطلاعات دریافتی از طریق گیرنده های حسی برای کودک مشکل است و منجر به ایجاد چالش در فعالیت های روزمره کودک شود. این اتفاق می تواند منجر به مشکلات کنترل حرکتی، مشکلات رفتاری، نقص شناختی، اضطراب، مشکلات یادگیری و موارد دیگر شود. خدمات کاردرمانی برای کودکان اتیسم شامل ارزیابی، مداخله، و پیگیری می‌باشد.

مداخله کاردرمانی برای اتیسم
کاردرمانگر مداخله هایی را برای کمک به فرد برای پاسخ به اطلاعات دریافتی از حس ها فراهم می کند. برنامه مداخله می تواند شامل یکپارچگی حسی، فعالیت‌های رشد حرکتی، و فعالیت‌های بازی به منظور ارتقاء مهارت های شناختی و ادراکی باشد.دو رویکردی که بیشتر توسط کاردرمانگر ها استفاده می شود یکپارچگی حسی و رفتار درمانی می باشد.

درمان یکپارچگی حسی برای اتیسم
کودکان مبتلا به اتیسم اختلالات پردازش حسی متفاوتی را نشان می‌دهند و اغلب الگوهای اختلال عملکرد مشابه با کودکان دیس پراکسی را نشان می‌دهند. درمانگر می تواند از فعالیت‌های مختلف استفاده کند تا کودک قادر باشد بر اساس یک داده حسی ثبات، تحریک و فعالیت داشته باشد.
کاردرمانگر از استراتژی‌های مختلفی برای ارتقاء خود تنظیمی و برنامه ریزی حرکتی استفاده می کند.
استراتژی‌های کاردرمانی براساس یکپارچگی حسی می تواند به کودکان اتیسم در حیطه های زیر کمک کند:
√ تنظیم سطح برانگیختگی
√ افزایش توانایی توجه و کاهش حواس پرتی
√ کاهش اضطراب
√ کاهش رفتار های کلیشه‌ای
√ ارتقاء عملکرد در مهارت‌های مختلف
رفتار درمانی برای اتیسم
گاه رفتار درمانی را اصلاح رفتاری نیز می گویند. رفتار درمانی درمورد ارتقاء رفتارها یا مهارت‌های خاصی از طریق دستکاری ساختاری تقویت کننده های رفتاری است. اگر الگوهای مناسب رفتاری پاداش داده شود و الگوهای نامناسب رفتاری تنبیه یا نادیده گرفته شود، رفتار به تدریج به وسیله درمانگر اصلاح می شود.
برای استفاده بهتر، درمانگر تقویت کننده های رفتاری که برای کودک معنی دار هستند را شناسایی و در روند اصلاح رفتاری استفاده می‌کند. شواهد قوی وجود دارد که رویکرد رفتار درمانی می تواند در افزایش ارتباط گیری و صلاحیت اجتماعی کودکان اتیسم مفید باشد.
درک این توصیفات رسمی در مورد مداخله درمانی می تواند مشکل باشد.

کاردرمانی برای اتیسم در منزل
کاردرمانی در حیطه کودکان خاص برای رسیدن به نتایج بهتر و موثرتر با والدین یا مراقبین کودک همکاری دارد. اگر کودک مشکل پردازش حسی دارد، کاردرمانگر درمورد رژیم حسی (یک برنامه فعالیتی برنامه ریزی و زمان بندی شده) به والدین آموزش می دهد.
کاردرمانگر به والدین کودک آموزش می‌دهد که چگونه در خانه درمان را آغاز و یا به سرانجامی برسانند. کاردرمانگر همچنین درمورد فعالیت‌هایی که بهتر است اجرا شود و انواع اسباب بازی هایی که میتوان خرید راهنمایی هایی می‌دهد.
کاردرمانگر همچنین ممکن است برای درمان به منزل بیمار مراجعه کند. درمان در منزل اهمیت خود را دارد، در این خدمات اقدامات زود هنگام را میتوان جای داد. یک کودک اتیسم میتواند در محیط آشنا همکاری بهتری نسبت به محیط نا آشنا داشته باشد. زیرا این کودکان تمایلی به تغییر عادت‌های خود ندارند.
کاردرمانگر همچنین میتواند به والدین کمک کند تا محیط خانه را برای کودک امن کنند زیرا گاهی کودکان اتیسم بیش فعال می شوند. همچنین، درمانگر میتواند از وسایل پایه‌ای که در هر خانه‌ای یافت می‌شود استفاده کند.

 

 

 

Related Posts

کاردرمانی در ام اس

ام اس چیست

بیماری ام اس (MS): ام‌اس بیماری خود ایمنی مزمن و بالقوه ناتوان‌کننده است که سیستم عصبی مرکزی را درگیر می‌کند. اگرچه بیماری ام اس اغلب در...

ادامه مطلب

کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در پارکینسون

کاردرمانی در پارکینسون الف) آموزش به بیمار ۱- کمک به بیمار جهت استفاده از حس شنوایی جهت سازماندهی فعالیتهایی که نیازمند حرکت می‌باشند. بدین صورت...

ادامه مطلب

کاردرمانی در نقص توجه بیش فعالی

کاردرمانی در نقص توجه بیش فعالی

کاردرمانی در نقص توجه بیش فعالی(ADHD): علایم ADHD تمام حیطه های زندگی کودک را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکانADHD  عملکرد ضعیفی را در محیط...

ادامه مطلب